Menu

Panimobisnes on kiinnostavaa, kollegani ovat innostavia ja kehitystä tapahtuu joka päivä. Kokkaaminen kotona rentouttaa.

Sinebrychoff 200 vuotta - esittelyssä yksi meistä
Hanna Johansson - Strategy & Insights Director

 

Juomien maailma kiehtoi

Olin työskennellyt yhdeksän vuotta Capgemini Consulting -yhtiössä konsulttina, ja pääasiallisesti asiakkaani olivat päivittäistavarakaupan ja kuluttajatuotteiden alalta. Törmäsin sinebrychoffilaisiin eräässä fasilitointiprojektissa. Silloin kävi mielessäni, että onpa mukavaa porukkaa. Konsulttina toimiessa näkee monenlaisia yrityksiä ja aistii firmassa vallitsevan ilmapiirin. Mielessäni olin tehnyt listaa yrityksistä, joissa voisin ajatella työskenteleväni tulevaisuudessa. Listalla oli sellaisia yhtiöitä, joissa yhtiön ja minun arvoni olisivat yhteneväiset sekä kollegat osaavia ja innostavia.

Sinebrychoffin ilmoitettua avoimesta Business Development Managerin paikasta hain sitä. Onni oli myötä ja minut valittiin. Aloitin vuonna 2014 ja vastuulleni tulivat strategian lokalisointi ja jalkautus, vuosisuunnittelu sekä erilaiset strategiset projektit. Vuotta myöhemmin siirryin Strategy & Insights Directoriksi, jolle kuuluvat kuluttaja-, shopper- ja markkinatutkimukset ja analytiikka sekä vuosisuunnittelu.

Yhtiömme katse tulevaisuudessa

Kanssani työskentelee kaksi Insights Manageria ja kaksi Business Analystia. Lähimpiä kollegoitani ovat muut markkinoinnin johtoryhmän jäsenet. Markkinointitiimimme on muuttunut paljon viime vuosina ja olemme onnistuneet kokoamaan mahtavan tiimin erilaisia osaajia. Olemme yhdessä pystyneet tekemään suuria muutoksia niin brändimarkkinoinnissa kuin sisäisissä toimintatavoissamme. Uskon, että olemme yksi Suomen parhaita markkinointitiimejä. Roolini kautta pääsen tekemään myös paljon yhteistyötä Sinebrychoffin eri osastojen kanssa. Monipuolisuus ja muilta oppiminen ovat parhaita puolia työssäni.

Markkinatiedon osalta haasteenamme ovat monet datalähteet ja yhtenäisen markkinadatan puuttuminen lainsäädännöllisistä syistä. Toisaalta nämä haasteet mahdollistavat kilpailuedun saavuttamisen, kun kaiken kattavaa dataa ei ole yleisesti saatavilla. Tiimini tekee jatkuvasti töitä paremman markkinanäkemyksen tuottamiseksi.

Kansainvälisyys työssäni

Tänä vuonna 200 vuotta täyttänyt Sinebrychoff kuuluu Carlsberg-konserniin. Teen yhteistyötä eri maissa olevien kollegoideni kanssa sekä konsernin Insights-tiimin kanssa. Konsernin tuki mahdollistaa kansainväliset tutkimukset ja tiedonjaon eri maiden välillä. Tämä on selkeä etu ja tuottaa meille lisäarvoa. Kehitys on ollut nopeaa myös konsernitasolla ja saamme jatkuvasti uutta tietoa kuluttajista ja markkinan kehityksestä.

Lyhyesti minusta

Olen syntynyt Kaskisissa, mutta ensimmäisen viiden elinvuoteni aikana  perheemme muutti joka vuosi uudelle paikkakunnalle. Suurimman osan lapsuudesta ja nuoruudesta asuin Ähtärissä. Valmistuin ylioppilaaksi Ähtärin lukiosta vuonna 2001 ja opiskelin Helsingissä kauppatieteidenmaisteriksi pääaineenani markkinointi. Jo silloin sain ensikosketuksen Sinebrychoffiin. Teimme opiskelukavereideni kanssa tutkielman energiajuoma Batteryn kansainvälistymisestä ja miten se onnistuisi valloittamaan Etelä-Amerikan markkinat.

Olen kaikesta innostuva – niin opiskelusta kuin joogasta, laitepilateksesta, vaeltamisesta, lumilautailusta, ruuanlaitosta, musiikista ja elokuvista. Työelämässä erityisesti kuluttajakäyttäyminen ja liiketoimintastrategiat kiinnostavat minua. Toimialoista päivittäistavarakauppa ja kuluttajatuotteet ovat olleet aina erityisen kiinnostavia.

Vuonna 2008 kirjoitin yhdessä silloisen esimieheni Sami Finnen kanssa kirjan “The Retail Value Chain: How to Gain Competitive Advantage through Efficient Consumer Response”. Kirja on edelleen myynnissä Amazonissa. Enää en lähde mukaan kirjaprojekteihin, sen verran rankkaa oli kirjoittaminen iltaisin ja viikonloppuisin, mutta saimme kirjan julkaistua ja siitä on ollut hyötyä työuralla.

Perheemme asuu rivitalossa Helsingissä. Taloyhtiömme on edistyksellisen vihreä eli kierrätämme kaiken mahdollisen, kuten Sinebrychoff, joka kaikin keinoin tähtää ympäristöhaittojen ehkäisemiseen ja luonnonvarojen säästämiseen ja hiilineutraaliksi panimoksi vuoteen 2030 mennessä.

Työmatkani Keravalle taittuu näppärästi autolla alle puolessa tunnissa.  Työajoissa hyödynnän Sinebrychoffin tarjoamaa joustavuutta; välillä teen pidempää ja välillä lyhyempää päivää. Myös etätyömahdollisuus helpottaa arkea. Nykyaikaisilla työvälineillä palavereihin voi osallistua joustavasti myös kotoa.